بی تدبیری مسئولان موجب کاهش قیمت زعفران شد
 پایگاه اینترنتی هواداران دکتر ابوالقاسم خسروی

بی تدبیری مسئولان موجب کاهش قیمت زعفران شد

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بی تدبیری برخی مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و نبود نظارت دولتی موجب کاهش قیمت حدود 2 میلیون تومانی محصول زعفران شد که ضرر تولید کنندگان را در پی داشت.

 

 ابوالقاسم خسروی سهل آبادی روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت تولید زعفران و دلایل کاهش نرخ این محصول افزود: متاسفانه هر ساله در فصل برداشت زعفران بین مهر تا آبان ماه نرخ هر کیلوگرم زعفران کاهش می یابد که امسال با کاهش حدود 2 میلیون تومانی در هر کیلوگرم زعفران مواجه بوده ایم که این ضرر متوجه زعفران کاران و تولید کنندگان است.

وی با بیان این که، محصول زعفران ایران با عنوان طلای سرخ 90 درصد زعفران مورد نیاز دنیا را تامین می کند گفت: در حال حاضر مجموع زعفران تولیدی ایران بین 250 تا 270 تن است که بخش عمده آن به بازارهای جهانی صادر می شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از این میزان تولید کشور، 70 تن زعفران در شهرستان های تربت حیدریه، مه ولات و زاوه تولید می شود.

وی افزود: تولید این محصول در استان خراسان رضوی برای حدود 50 هزار نفر و در شهرستان ها حدود 20 هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است که معتقدم در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی باید این تولید بیش از گذشته به شکل عملی مورد حمایت های دولت قرار گیرد و نباید تنها شعار داد و در عمل اقدام و تدبیر مناسبی نداشته باشیم.

خسروی سهل آبادی، محصول زعفران را به دلیل ارزآوری بالا برای کشور را پر اهمیت دانست و گفت: تنها راه حل مشکل صنعت زعفران ایجاد تعاونی هایی با کمک صندوق حمایت از محصولات کشاورزی از طریق وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است که در این راستا 51 درصد سرمایه گذاری توسط زعفرانکاران و 49 درصد توسط دولت انجام شود تا تولید کنندگان در فصل برداشت کمتر متضرر شوند.

وی افزود: صندوق حمایت از محصولات کشاورزی به ویژه محصول زعفران که مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال گذشته (سال 91) است، امسال باید اجرایی می شد که تاکنون توسط وزارتخانه های جهاد کشاروزی و صنعت، معدن و تجارت اجرایی نشده و این امر عدم حمایت از تولید را نشان می دهد.

وی ادامه داد: معتقدم دولت باید در فصل برداشت محصول زعفران طی اقدامات مناسب از جمله خرید تضمینی این تولید را مورد حمایت قرار دهد و در این راستا تعاونی ها نیز می توانند با خرید توافقی قیمت محصول زعفران را به جایگاه واقعی خود بازگردانند.

وی اضافه کرد: در ابتدای دولت نهم این اقدام طی مدت یک سال اجرایی شد، اما متاسفانه با نفوذ و لابی های واسطه گران و دلالان این اقدام متوقف شد.

خسروی برندسازی زعفران ایرانی را در جهان مهم دانست و گفت: هر کشوری که 55 درصد محصول دنیا را تولید کند بایستی دارای بورس بین المللی آن محصول و نظارت بر بازارهای بین المللی را داشته باشد.

وی درباره بسته بندی زعفران ایرانی نیز افزود: متاسفانه زعفران تولید ایران از بسته بندی های مناسبی برخوردار نیست و در این زمینه کوتاهی شده است.





تاریخ: دو شنبه 23 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط هواداران دکتر ابوالقاسم خسروی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 373
بازدید کل : 110112
تعداد مطالب : 501
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

آدرس دفاتر ارتباطات مردمی استاد خسروی :

دفتر تهران : تهران ، میدان بهارستان ، ساختمان مجلس شورای اسلامی - دفتر نمایندگان - طبقه سوم - اتاق شماره 316 تلفن : 33523901- نمابر : 33503294

دفتر شهرستان : تربت حیدریه خیابان کاشانی - بین کاشانی 8 و 10 ، جنب بانک ملی ، پلاک 160 ، طبقه فوقانی تلفن : 2235113 - 0531 نمابر : 2235114 - 0531

شهرستان زاوه - دولت آباد - خیابان امام رضا - بین امام رضای 32 و 34 تلفن : 3725560 - 0532

شهرستان مه ولات - فیض آباد - خیابان شهیدبهشتی - شهیدبهشتی 45 تلفن : 6727870 - 0532


لطفا نظرات ،پیشنهادات و انتقادات خود را با ما درمیان بگذارید- با تشکر مدیر سایت